गोरखा सिद्ध गुफा

गोरखाको प्रख्यात एवं प्रसिद्ध गोरखा दरवारसंगै जोडिएको दक्षिणपट्टि एउटा अत्यन्त प्राचीन, पुरात्वातिक एवं ऐतिहासिक गुफा छ । सोही गुफाको परिसरमा महायोगी गोरखनाथ बाबाको आगमन दशौं शताब्दीको उत्तरार्ध भएको थियो । उनी नाथ सम्प्रदायका आदि गुरु महात्मा मत्सेन्द्रनाथका अनन्य भक्त तथा प्रिय शिष्य थिए । नाथ सम्प्रदायको दर्शन, सैद्धान्तिक पक्ष तथा हठयोगको अभ्यास आदि बारेमा चिन्तनमनन तथा ध्यान गर्न हिमवतखण्ड प्रदेशमा प्रवेश गरेका थिए ।
यसै क्रममा बाबा गोरखनाथ घुम्दै डुल्दै माझकोटको निर्जन डाँडामा आइपुगे । सोही डाँडामा अवस्थित गुफामा १५ वर्षसम्म हठयोगको कठिन अभ्यास गरे । नाथ सम्प्रदायको दर्शन, पूजा पद्धति, तान्त्रिक विधि आदि बारेमा कठोर साधना, अभ्यास एवं चिन्तनमनन गरे । फलस्वरुप बाबा गोरखनाथले यसै गुफामा सिद्धि प्राप्त गरे । सिद्धि महात्मा बने । फलस्वरुप गोरखाको यस गुफाको नाम “गोरख गुफा”, “गोरखनाथको गुफा” वा “गोरख सिद्ध गुफा” विश्वभरिमा प्रख्यात हुन गयो भनेर केही भक्तजनहरुको भनाइ छ ।
गुरु गोरखनाथको यस क्षेत्रमा आगमन हुनुभन्दा पहिले लिच्छविकालीन राजाहरुको शासन सत्ता थियो । यस गुफाको परिसरमा लिच्छविकालीन शिलालेख फेला परेको छ । (सन ४००—७५०) यसै गुफाको परिसरमा वौद्धचैत्यका अवशेषहरु पनि भेटिएको छ । यसबाट प्रमाणित हुन्छ गोरखाको “गोरख गुफा”को अस्तित्व परापुर्वकालदेखि नै थियो । यस गुफामा बाबा गोरखनाथले ध्यान तपस्या गर्नुभन्दा पहिले बज्रयानी बौद्ध दर्शनका अनुयायीहरुले साधना गरेका थिए भनेर केही विद्वानहरुले अनुमान गरेका छन् । वास्तवमा नाथ सम्प्रदाय तथा बज्रयानी बौद्ध धर्मका कतिपय पूजा पद्धति एवं अभ्यासहरु आ-आपसमा मिल्दो जुल्दो रहेको पाइन्छ ।
लिच्छविकालीन शासन व्यवस्थाको अवसान भएपछि खड्का थरका मगर राजाहरुको शासन व्यवस्था यस क्षेत्रमा कायम हुन गयो । त्यस समयमा मगरहरुले यस क्षेत्रलाई माझकोट भन्ने गर्दथिए । माझकोट मगरात प्रदेशको महत्वपूर्ण राज्य थियो । मगरहरुको आफ्नै छुट्टै धार्मिक परम्परा एवं संस्कृति भएको हुंदा यस गुफाप्रति उनीहरुको ध्यान उति गएन जस्तो लाग्दछ । फलस्वरुप यस गुफाको वरपरको सम्पूर्ण भूभागहरु घना वनजंगल तथा विषालु झारपातले ढाकिन गयो । गुफा कहाँ छ, कुन अवस्थामा छ सो बारेमा अधिकांश स्थानीय निवासीहरुलाई ज्ञान भएन ।
त्यसै समयमा बाबा गोरखनाथको यस क्षेत्रमा आगमन भयो । उनले आफ्नो दैविक र तान्त्रिक शक्तिको बलमा लुकिरहेको गुफालाई फेला पारे । सोही गुफामा आश्रय लिए । नाथ सम्प्रदायको दर्शन, सिद्धान्त बारेमा ध्यान र चिन्तनमनन गरे । फलस्वरुप “कायाबोध” “गोरक्ष योग संहिता” र “सिद्धान्त संग्रह” आदिग्रन्थहरुमा आफ्नो सिद्धान्तहरु प्रतिपादित गरे भनेर भनिन्छ ।
गोरख धुनी पाटी
महायोगी गोरखनाथले गोरख सिद्ध गुफामा आफै “गोरख धुनी” प्रज्वलित गरे । सो धुनी पाटीको आगो आजसम्म पनि यथावत बलिरहेको छ । हुरी, बतास, वर्षा एवं भुईचालोले यस गोरख धुनीमाथि कुनै असर पारेको देखिंदैन एकनास बलिरहेको पाइन्छ । गोरख पन्थी भक्तजनहरुले बडो श्रद्धा, भक्तिभाव तथा आस्थाका साथ गोरख धुनीको विभूतिलाई बाबाको प्रसाद स्वरुप ग्रहण गर्दछन् । भनिन्छ कतिपय मनोविकारलाई यस विभूति प्रसादले निराकरण गर्न गराउनमा मद्दत गर्दछ ।

लेखक त्रिलोकसिंह थापामगर

महाप्रसाद रोट
महायोगी गुरु गोरखनाथ वा गोरखनाथको उत्पति बैशाख महिनाको पूर्णिमाको दिनमा भएको थियो भन्ने जनश्रुति रहेको छ । सो अवसरमा प्रत्येक वर्ष गोरखाको गोरख सिद्ध गुफाको परिसरमा झण्डै एक लाख पचास हजारसम्म रोट प्रसाद पकाउने व्यवस्था रहेको पाइन्छ । बाबाको मन्दिरमा सो रोट चढाउने, भजन कीर्तन, प्रवचन, सत्संग, पूजापाठ होम तथा शोभायात्रा आदि गरेर गोरखा गुफाको परिसरमा रोट महोत्सव मनाउने चलन सदियौंदेखि रहिआएको छ ।
पृथ्वीनारायण शाहको गोडामा पर्न गएको दही प्रसादले गर्दा बाबा गोरखनाथले उनलाई आशिर्वाद दिएका थिए । जहाँ जहाँ टेक्ने छौ सो भूमिमा तिम्रो शासनअन्तर्गत हुनेछ । यसै बिन्दुबाट पृथ्वीनारायणको एकीकरणको अभियान शुरु भएको मानिन्छ । सो अभियानअन्तर्गत युद्धमा लड्न जाने गोरखाली सैनिकहरुलाई पौष्टिक एवं गरिष्ट भोजनको आवश्यकता पर्दथ्यो अतः बाबा गोरखनाथले पृथ्वीनारायण शाहका सैनिकहरुका लागि महाप्रसाद “रोट” तयार गर्नुभएको थियो भन्ने केही भक्तजनहरुको भनाई छ ।
गहुं, चामल वा जौको पीठो, पचास थरिका मसला वा सुख्खा फल तथा शुद्ध घ्यूको मिश्रण गरेर भुङ्ग्रे वा तावामा रोट पकाइन्छ । लामो समयसम्म “रोट” बिग्रिन्दैन । ताजा नै रहन्छ । ओसारपसार गर्न सजिलो हुने । एकपटक खाए पछि धेरै समयसम्म भोख लाग्दैन । गोरखाली सैनिकहरुका लागि अति उत्तम पौष्टिक तथा गरिष्ट आहार थियो । वास्तवमा तत्कालीन गोरखा राज्य केवल सैनिक संगठनका लागि मात्र होइन पूmड टैक्नोलोजीको लागि पनि तुलनात्मक रुपमा विकसित थियो ।
राष्ट्र देवता
महायोगी बाबा गोरखनाथलाई शाहवंशीय राजाहरुले गोरखा राज्यका राष्ट्र देवताको रुपमा प्रतिष्थापित गरेका थिए । उनी शाहवंशीय गोरखा राज्यका सरंक्षक, हितैषी, शुभचिन्तक तथा राजकीय सल्लाहकार समेत थिए । फलस्वरुप तत्कालीन गोरखा राज्यका कतिपय मुद्रा, सिक्का, सरकारी दस्तावेज, छाप तथा राजकीय पत्रहरुमा श्री श्री श्री गोरखनाथ भनेर अंकित गरेको पाइन्छ । गोरखा राज्यको कतिपय पल्टनहरुको नाम महायोगी गोरखनाथको नाममा राखिएको पाइन्छ । जस्तो मगरहरुको पल्टनको नाम “पुरानो गोरखगण” तथा मगर र गुरुङ्ग जनजातिको मिश्रित पल्टनको नाम “श्रीनाथ गण” नाम नामाकरण गरिएको थियो । बाबा गोरखनाथको नाममा “गोरखा राज्य” तथा भारतको “गोरखपुर” शहर भनेर नामाकरण गरिएको पाइन्छ ।
अन्तरध्यान
महायोगी गोरखनाथ बाबा एकदिन एक्कासी गोरख डाँडा, गोरखा तथा गोरख सिद्ध गुफाबाट अन्र्तध्यान हुनुभयो । त्यसपछि भारत, पाकिस्तान, श्रीलंका, बंगलादेश तथा अफगानिस्तानका कतिपय शहर तथा बस्तीहरुमा बाबा गोरखनाथको मठ, मन्दिर, आश्रम एवं गोरख धुनी आदिको स्थापना भएको पाइन्छ । उनले प्रतिपादित गरेका दर्शन, सिद्धान्त, तन्त्रविद्या, हठयोगको अभ्यासहरु बारे व्यापक प्रचारप्रसार भयो । महायोगीको अनुयायी कुनै पनि धर्म, सम्प्रदाय तथा जाति जनजातिबाट हुनसक्ने प्रावधान रहेको छ ।
फलस्वरुप पाकिस्तानको कराँची शहरभन्दा ४२३ कि.मी. मा “गोरखटिला” पर्यटकीय स्थलको रुपमा विकसित भएको पाइन्छ । स्थानिय बासीहरुले भन्छन् कुनै फकिरले यो स्थानको नाम नामाकरण गरेर गएको थियो । पाकिस्तानको झेलम जिल्लामा पनि गोरखा टिला छ । बंगलादेशका प्रसिद्ध शायर फैजुलाले आफ्नो रचनामा गोरखनाथको चमत्कारहरु बारे वर्णन गरेका छन् । त्यस्तै १५ औं शताब्दीमा मैथिल भाषाका कवि बिद्यापतिले “गोरख विजय” नाटकको रचना गरेका थिए । नाथ सम्प्रदायका आदी गुरु महायोगी मत्सेन्द्रनाथको पाटनको रातो मच्छेन्द्र जात्रासंग पनि सम्बन्ध जोडिएका किवन्दन्तीहरु प्रचलित छ ।
निर्क्यौल
क) तत्कालीन गोरखा राज्यको गोरख सिद्ध गुफा वा गोरखनाथको गुफा वास्तवमा नाथ सम्प्रदायको दार्शनिक, सैद्धान्तिक, आध्यात्मिक, नैतिक शिक्षा एवं तान्त्रिक ज्ञानको क्रमिक विकासको थलो थियो भनेर अनुमान गर्न सकिन्छ ।
ख) यसै गुफामा ध्यान तपस्या गरेपछि महायोगी गोरखनाथ बाबा नाथ सम्प्रदायका संस्थापक तथा प्रर्वतकको रुपमा प्रख्यात हुनुभयो । गोरखा तथा गोरखसिद्ध गुफाबाट नै नाथ सम्प्रदायको दर्शन, सिद्धान्त, हठयोग एवं तान्त्रिक अभ्यासहरुको प्रचार, प्रसार, बिस्तार भारत लगायत अन्य छिमेकी मुलुकहरुमा भएको धारणा केही गोरखपन्थी भक्तजनहरुको रहेको छ । अतः नाथ सम्प्रदायको क्रमिक बिकासमा गोरखा राज्य, गोरखनाथको गुफाको महत्वपूर्ण स्थान तथा योगदान रहेको भन्न सकिन्छ । (कुराकानीमा आधारित)
(लेखक मास्टर मित्रसेन स्मृति प्रतिष्ठान काठमाडौंका पूर्व अध्यक्ष तथा सामाजिक अभियन्ता त्रिलोक सिंह थापामगर ऐतिहासिक कथाका विषयमा लेख्न रुचाउँछन् ।)

त्रिलोकसिंह थापामगर

नेपाल सरकारका पूर्व उपसचिव त्रिलोकसिंह थापामगर इतिहास र संस्कृतिका विषयमा लेख्न रुचाउँछन् ।

प्रतिक्रिया

सम्बन्धित सामाग्री